용호서원

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주소 :

Seojae-ri, Dasa-eup, Dalseong-gun, Daegu,South Korea

카테고리 :
도시 : Daegu

Seojae-ri, Dasa-eup, Dalseong-gun, Daegu,South Korea
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Sang Hyeun Doh on Google

작은서원입니다. 고종때 서원 철폐이후에 아직 서원으로서 복원이 되지 못한 서원입니다. 성주도씨 용호문중의 3명의 어르신들을 배양하고 있으며 배양된 3명의 어르신은 다음과 같습니다. 양직당공(養直堂公) 휘(諱) 성유(聖兪) 18세 1571(선조 4)~1649(인조 27). 조선 후기의 문신. 본관은 성주(星州). 자는 정언(廷彦), 호는 양직(養直). 할아버지는 경상좌상좌우후 도흠조(都欽祖)이며, 아버지는 한성부윤 도원결(都元結)이다. 정구(鄭逑)·서사원(徐思遠)의 문인이다. 문장과 행실이 당대에 출중하였다. 1592년(선조 25) 임진왜란이 일어나자, 서사원을 따라 의병을 일으켜 군량을 조달하였다. 1611년(광해군 3) 5월, 정인홍(鄭仁弘)이 이언적(李彦迪)과 이황(李滉)의 문묘 종사를 반대하자 상경하여 손처눌(孫處訥) 등과 이언적·이황을 변무(辨誣: 사리를 따져 억울함을 밝힘)하고 그 해 8월 오현(五賢)의 문묘 종사 때에 신판(神版)의 글씨를 썼다. 병자호란 때는 인조가 청나라에 항복하였다는 소식을 듣고, 비분하여 세상을 등지고 지내다가 일생을 마쳤다. 대구의 용호서원(龍湖書院)에 배향되었다. 저서는『성리정학집(性理正學集)』, 「체용각분도(體用各分圖)」, 「오경체용합일도(五經體用合一圖)」가 있다. 서재공(鋤齋公) 휘(諱) 여유(汝兪)18세 1574년(선조 7) 12월 23일~1640년(인조 18) 10월 3일(주1). 본관은 성주(星州). 자는 해중(諧仲), 호는 서재(鋤齋). 증조부는 도순경(都舜卿)이며, 조부는 도흠조(都欽祖)이고, 부친은 우윤(右尹) 도원결(都元結)이다. 외조부는 부계홍씨(缶溪洪氏) 홍제문(洪悌文)이고, 처부는 여주이씨(驪州李氏) 이우겸(李友謙)(주2) 가계 [서재선생행장]을 참고하여 조부, 증조부, 외조부, 처부를 추가함. 이다. 한강(寒岡) 정구(鄭逑)‧낙재(樂齋) 서사원(徐思遠)의 문하에 드나들며 학문을 배웠는데, 정구가 그에 대해 말하기를 후생(後生) 중에 뜻을 가진 가지는 도여유 뿐이라고 했다. 이괄의 난 때에는 모당(慕堂) 손처눌(孫處訥)과 함께 향병(鄕兵)을 모집하여 난을 평정하는데 공을 세웠으며, 병자호란 이후에는 세상과 단절한 채 산림에 묻혀 오로지 후학을 양성하는 데 힘을 쏟았다. 아들 도신수(都愼修)와 함께 대구 용호서원(龍湖書院)에 배향되어 있다. 지암공(止巖公) 휘(諱) 신수(愼修) 19세 1598(선조 31)∼1651(효종 2). 조선 후기의 문신. 본관은 성주(星州). 자는 영숙(永叔), 호는 지암(止巖). 경상좌상좌우후 도흠조(都欽祖)의 증손으로, 할아버지는 증 한성우윤 도원결(都元結)이고, 아버지는 무공랑(務功郞) 도여유(都汝兪)이며, 어머니는 여흥이씨로 증판결사 이우겸(李友謙)의 딸이다. 1624년(인조 2) 진사시에 합격하고, 1627년 식년 문과에 을과로 급제하였다. 그 뒤 성균관학·학정·박사 등을 역임하고, 참예도찰방(參禮道察訪)에 옮겼다가 임기가 만료되었다. 전적·형조좌랑·공청도도사 등에 임명되었으나 나아가지 않았다. 이어 호조정랑·함흥판관·울산부사 등을 역임하기도 하였다. 역학(易學)을 서사원(徐思遠)으로부터 배웠으며 성장하여서는 정구(鄭逑)의 문하에서 수학하기도 하였다. 여러 관직을 거쳐 함흥수령으로 재임할 때 공무를 신속히 처리하여 선정을 베풀었으며, 만년에는 고향에서 학문에 전념하였다. 달성의 용호서원(龍湖書院)에 배향되었다. 숙종(肅宗) 30년(1704년) 세덕사(世德祠)로 건립되었다가 1708년에 서원(書院)으로 윤허(允許)되어 용호서원(龍湖書院)으로 폐격(陛格)되어 양직당(養直堂).서재(鋤齋).지암(止巖) 세분을 배향(配享)하였는데 1868년 대원군의 서원 철폐 이후에는 용호서당(龍湖書堂)으로 사용되었다. 소재지 : 대구시 달성군 다사읍 서재리 693
It is a small vow. It is a vow that has not been restored as a vow after the abolition of Seowon at the time of Kojong. We are cultivating three elders in Yongho-mun The three cultivated elders are as follows. 18 years of age (直 諱 성 성) 1571 (ancestors 4) to 1649 (art. 27). Tattoos in the late Joseon period. The main building is Sungju. The sleeping is the courtroom, and the court is the nurturing. My grandfather is a father and a father is a hanseongbu yun dongwon. It is a literary figure of Jung-gu (徐 逑) Sentences and deeds were introduced in the present day. 1592 (Ancestor 25) When the Japanese invasion of Japan occurred, he drove a soldier along the temple to raise money. In May of 1611 (Gwanghae-gun 3), when Jung In-hong opposed Lee Myeong-eun's and Myeong-myeong's work, he changed hands with Lee Sang-hyeol (孫 處 訥) ), And in August of that year he wrote a new edition of the New Age version of the Pentecostal movement. When he heard that he was surrendering to the Qing Dynasty, he ended his life by going back and forth around the world. It was oriented to Yongho Seowon in Daegu. The book includes "Sungryeungjakgakseu (Collection of sexuality)," "each body for each body," and "five days of unity." Xie Zhao (公 公) Hui (諱 여 兪) 18 years old 1574 (Ancestor 7) December 23 to 1640 (18th century) October 3 (Note 1). The main building is Sungju. He is in the middle of the sea, and Ho is a porter. The great-grandfather is Taishun, the grandfather is the capital, and his father is Wu Yun (于 元 结). My mother's father is Hong's wife, Hong, and his wife is Yeo Ju Lee, Lee Woo-cheol, ancestry See [Seo Jae-seong], adding grandfather, grandfather, grandfather, and wife. to be. I learned about the study by going to the Han River 逑 逑 낙 낙) 서 사원 사원 사원 사원 사원 사원 사원 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 라고 did. At the time of the revelation, he recruited a petty soldier with a grandmother to gratitude, and after he became sick, he was buried in the forest, separated from the world, I devoted myself to training. It is oriented to Daegu Yongho Seowon with the son Doshin (Osu). Giam Bong (諱) Shinsui (愼 修) 19 years old 1598 (ancestors 31) to 1651 (hyojong 2). Tattoos in the late Joseon period. The main building is Sungju. It is called Yong-su, and Gi-am. My grandfather is a veteran of the Han Dynasty, and my father is a married woman, and my father is a married woman. He is the daughter of Yi Woo - In 1624, he passed Jinsa City, and in 1627, he was dispatched to the College of Fine Arts in the College of Medicine. After that, he served as Sungkyunkwan University, graduate school, and doctor, and moved to the pilgrimage rally, but his term expired. I was appointed to the position of the former, the leftist, and the governor, but did not go on. He also served as a member of Hojo Chungang, Hamhung Bundang, and Ulsan. He learned epistemology from Tao Shi, and he grew up to study under Jung-gu. When he was appointed as the head of the organization, he was quick to deal with public affairs. It was oriented to Yongho Seowon of Achievement. It was erected in 1704 as Seduksa Temple in 1704 and was abandoned as Yongheon in 1708 and was abolished as Yongho Seowon. It was used as the Yongho Seodang in 1868 after the abolition of Seowon by Daewonun. Location: Sajae, 693, Daeseo-eup, Dae-gu, Daegu City

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