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[인륜지대사인 결혼] 국제결혼이란 국적을 달리하는 남녀가 결혼을 통하여 결합관계를 맺는 것을 말한다. 국제결혼에는 한국 여성과 외국인 남성이 결혼한 것을 포함하기도 하지만, 일반적으로 한국 남성과 외국 여성의 혼인을 말하는 경우가 많다. 샌즈(Saenz)와 같은 학자는 국제결혼을 ‘전쟁신부결혼’이라는 용어로 설명하기도 한다. 즉 미국이 아시아에 오래 주둔하면서 미군과 주둔국의 여성 사이에 전쟁신부가 발생한 데서 비롯된 개념이라는 것이다. 또한 그의 주장에 따르면 전쟁신부인 여성들은 다른 여성들에 비해 고유 전통을 지니고 있으며, 사회경제적인 지위가 낮은 특성을 지녔다고 한다. 우리나라에서는 1980년대에 통일교도에 의해 국제결혼이 추진되었다 . 이 시기에 우리나라의 국제결혼 발생은 주로 한국 남성과 일본 여성 간에 이루어졌고 종교적 목적과 상관없이 동남아시아 여성들이 한국 남성과 결혼하면서 국제결혼은 증가하였다. 1990년대에 들어서면서 농촌 총각의 신붓감이 부족해지자 지방자치단체에서는 중국 조선족과 한족에서 이들을 찾았고, 경제적 빈곤을 벗어나려는 동북아시아 지역 처녀들과의 국제결혼은 꾸준히 이루어졌다. 1990년대 이후 우리 사회에서는 국제결혼이 매우 증가하였다. 통계청 인구동태에 의하면, 1990년에 1.2%에 불과하던 국제결혼 비율이 2005년에 13.6%로 급격히 증가하였다가, 2006년에는 11.9%, 2007년 11.1%로 감소세로 돌아섰다. 2013년 국제결혼의 비율은 전체결혼의 8.0% 수준을 차지한다. 하지만 여전히 한 해 동안 결혼하는 부부 12~13쌍 중 한 쌍이 국제결혼을 선택하고 있어 국제결혼 비중이 높게 나타남을 알 수 있다. 특히 외국인 여성과 한국 남성의 국제결혼 비중이 높게 나타나는데, 1990년 전체 국제결혼의 13.1%에 불과하던 외국인 여성과의 결혼이 2010년에는 76.7%에 달하고 있으며, 2013년에는 70.5%에 이른다. 결혼이주여성의 출신국 또한 갈수록 다양해지고 있는데, 2000년대 초에는 중국・일본・필리핀 출신이 다수였으나 최근에는 베트남・태국・몽골・우즈베키스탄・러시아 등 다변화 경향을 나타내고 있다. 특히 , 2003년부터 베트남 출신 여성과의 국제결혼이 급격하게 늘어나고 있다. 최근 한국 남성과 결혼한 외국인 여성의 출신국을 살펴보면, 중국 여성과의 결혼이 가장 높게 나타나지만, 2001년 70.0%에 달하던 것이 2009년에는 45.2%, 2013년에는 33.1%로 그 비중이 상당히 큰 폭으로 감소하고 있음을 알 수 있다. 반면, 베트남 여성과의 결혼 비중은 매우 증가하였다. 2001년에 1.3%에 불과하던 것이 2006년에는 34.1%로 증가하였고, 2013년에는 31.5%에 이르러 꾸준히 30%대에 머물고 있다. 2013년 한 해 동안 중국 및 베트남 국적 여성과의 국제결혼은 전체의 63.6%를 차지할 만큼 높은 비율을 보인다. 한편, 한국 여성과 외국인 남성의 혼인은 2013년 전체 국제결혼의 29.5%를 차지한다. 한국 여성과 혼인한 외국 남성의 국적은 미국(22.9%), 중국(22.6%), 일본(17.8%) 순이다. 중국・일본・나다 남성과의 혼인은 2012년보다 감소하였고, 베트남・호주・미국 등 다른국가 남성과의 혼인은 증가하였다. 여성이 국제결혼을 통해 다른 나라로 이주하는 현상은 개인적 선택의 문제로 보이지만, 그 배후에는 전지구적 자본주의 체계, 송출국과 유입국 사회와 정부, 국제결혼 중개업체 등 다양한 사회적 요인이 작동하고있다. 국내의 결혼이주여성은 여러 가지 동기와 기대로 인해 한국남성과 결혼을 선택하게 된다. 실제로 특정한 직업이나 기술을 가지고 있지 않은 여성에게 국제결혼은 노동 이주보다 접근이 용이한 이주 방식이며, 일시적인 체류가 아닌 영구적인 거주 보장과 취업의 기회가 폭넓게 주어진다는 장점을 갖고 있다. 그러나 이들은 한국인 배우자로서 국내에서 살아가는 데 필요한 기본적인 지식과 준비과정 없이 입국하였기 때문에, 이주초기부터 직면하는 언어와 문화적 차이, 의사소통의 어려움, 경제적 기대 상실, 자녀출산과 양육의 문제, 부부간의 갈등 및 사회의 편견에서 오는 차별 등 사회・문화적응상의 어려움을 겪고 있다. 한국인 남성들이 국제결혼을 하게 된 이유는 결혼하기 어려운 여건과 환경에서 찾을 수 있다. 전통적인 남아선호사상으로 결혼 적령기 남녀의 성비가 불균형해졌고, 농촌 지역 및 도시 노동자계층의 남성이 결혼하기 위한 경제적 기반이 비교적 낮아 이들이 국내의 결혼시장에서 열악한 처지에 놓이게 됨으로써, 이들과 결혼하고자 하는 국내 여성의 수가 부족해졌다. 따라서 이들에게 외국인 여성과의 국제결혼은 배우자 선택의 주요한 자원으로 작용하고 있다. 결국, 국제결혼은 좀 더 나은 삶과 경제적 안정을 추구하려는 외국인 여성들의 요구와, 독신에서 벗어나기 위한 한국인 남성들의 요구가 부합된 결과로 볼 수 있다. 특징 및 의의 1990년대 이후 국제결혼은 증가하여 2013년 전체 결혼의 8.0%를 차지한다. 특히 한국 남성과 외국 여성의 결혼이 대부분이며 중국・베트남 여성이 전체의 60% 이상을 차지할 만큼 비중이 크다. 국적도 다양해져서 2000년대 초에는 중국・일본・필리핀 출신이 다수였으나, 최근에는 베트남・태국・몽골・우즈베키스탄・러시아 등 다변화 경향을 나타내고 있다.
[Marriage as the ambassador of the human race] International marriage refers to men and women of different nationalities forming a bond through marriage. International marriage includes the marriage of a Korean woman and a foreign man, but generally it refers to the marriage between a Korean man and a foreign woman. Scholars like Sanz also describe international marriage in terms of "war bridal marriage." In other words, the concept originated from the occurrence of a war bride between the U.S. military and the women of the host country as the U.S. stayed in Asia for a long time. In addition, according to his argument, women who are war brides have their own traditions compared to other women, and have low socioeconomic status. In Korea, international marriage was promoted by Unificationists in the 1980s. In this period, international marriages in Korea were mainly between Korean men and Japanese women, and international marriages increased as Southeast Asian women married Korean men regardless of religious purpose. In the 1990s, as the rural bachelor's sense of brides became scarce, local governments visited Chinese Koreans and Han Chinese, and international marriages with virgins in Northeast Asia to escape from economic poverty continued to take place. Since the 1990s, international marriages have increased significantly in our society. According to Statistics Korea's demographic dynamics, the rate of international marriages increased rapidly from only 1.2% in 1990 to 13.6% in 2005, then declined to 11.9% in 2006 and 11.1% in 2007. The proportion of international marriages in 2013 accounted for 8.0% of all marriages. However, it can be seen that the proportion of international marriages is high as one of the 12 to 13 couples who are still married for a year choose international marriages. In particular, the proportion of international marriages between foreign women and Korean men is high. Marriage with foreign women reached 76.7% in 2010, which was only 13.1% of all international marriages in 1990, and 70.5% in 2013. The countries of origin of marriage immigrant women are also becoming more diverse. In the early 2000s, many were from China, Japan, and the Philippines, but recently, there is a diversification trend in Vietnam, Thailand, Mongolia, Uzbekistan, and Russia. In particular, since 2003, international marriages with Vietnamese women have been increasing rapidly. Looking at the countries of origin of foreign women who recently married Korean men, marriages with Chinese women were the highest, but in 2001, the rate reached 70.0%, which was 45.2% in 2009 and 33.1% in 2013. It can be seen that it is decreasing. On the other hand, the proportion of marriages with Vietnamese women has increased significantly. From only 1.3% in 2001, it increased to 34.1% in 2006, and reached 31.5% in 2013, steadily staying at the 30% level. In 2013 alone, international marriages with Chinese and Vietnamese women were high enough to account for 63.6% of the total. Meanwhile, marriage between Korean women and foreign men accounted for 29.5% of all international marriages in 2013. The nationality of foreign men married to Korean women is in the order of the United States (22.9%), China (22.6%), and Japan (17.8%). Marriage with men from China, Japan, and Nada declined from 2012, while marriages with men from other countries such as Vietnam, Australia, and the United States increased. The phenomenon of women's migration to other countries through international marriage seems to be a matter of personal choice, but behind the scenes, various social factors such as the global capitalist system, the society and the government of the sending and receiving countries, and international marriage brokerages are operating. Marriage immigrant women in Korea choose to marry a Korean man due to various motives and expectations. In fact, for women who do not have specific occupations or skills, international marriage is a more accessible migration method than labor migration, and has the advantage of providing permanent residency and wide employment opportunities rather than temporary stay. However, since they entered Korea as Korean spouses without the basic knowledge and preparation process necessary for living in Korea, the language and cultural differences that they faced from the beginning of migration, difficulties in communication, loss of economic expectations, problems of childbirth and parenting, conflicts between couples, and They are experiencing difficulties in adapting to society and culture, such as discrimination from social prejudice. The reason why Korean men marry internationally can be found in difficult conditions and circumstances. The gender ratio of men and women of marriage-age age has become unbalanced due to the traditional preference for boys, and the economic basis for men from rural and urban working classes to marry is relatively low. The number of women has run out. Therefore, for them, international marriage with foreign women serves as a major resource for spouse selection. In the end, international marriage can be seen as the result of meeting the demands of foreign women to pursue a better life and economic stability and the demands of Korean men to escape from singleness. Characteristics and significance Since the 1990s, international marriages have increased, accounting for 8.0% of all marriages in 2013. In particular, the majority of marriages between Korean men and foreign women are large, with Chinese and Vietnamese women accounting for more than 60% of the total. The nationality has also diversified, and in the early 2000s, many were from China, Japan, and the Philippines, but in recent years, there is a trend of diversification such as Vietnam, Thailand, Mongolia, Uzbekistan, and Russia.

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